Blogi #9: Mitä baaraa -verbi tarkoittaa?

Hepreaksi esiintyy useita luomista tarkoittavia verbejä.Genesiksen ensimmäisessä jakeessa näistä verbeistä ilmenee בָּרָא (baaraa), jonka merkityksestä monet teologit ja heprean asiantuntijat ovat väitelleet. Verbi esiintyy 48 kertaa Vanhassa testamentissa, ja kussakin kohdassa verbin käyttöön liittyy kaksi erittäin mielenkiintoista yksityiskohtaa: 

  1. Verbin subjekti eli tekijä on aina Jahve, Israelin jumala
  2. Verbin yhteydessä ei koskaan esiinny materiaalia, josta luodaan

Nämä yksityiskohdat ovat johtaneet yleisesti käsitykseen siitä, että verbi tarkoittaa Jumalan tyhjästä luomista. Erityisesti keskiaikainen teologia yhdisti luomiseen vahvasti creatio ex nihilo (lat. luominen tyhjästä) ajatuksen. Modernille ajalle siirryttäessä kristityt ovat huudattaneet tätä kun tieteentekijät ovat havainneet, että maailmankaikkeudella on alku. Tästä luontaisesti siirrytään ajatelemaan, että Genesiksen ensimmäinen jae kuvaa meille tuttua materiaalisen luomakunnan luomista tyhjästä.
Heprean asiantuntija ja Vanhan testamentin professori John Walton on kuitenkin tutkinut kutakin verbin käyttöön liittyvää kohtaa, ja kyseenalaistaa nämä yleiset oletukset jotka liittyvät verbiin. Hän listaa kirjassaan kaikki verbin yhteydessä luodut asiat:

Kuva: Walton 2010, 40.

Kuva: Walton 2010, 41.

Walton tekee myös yhteenvedon verbin objektien kategorioista:

  • Kosmos (10, mukaanlukien uusi kosmos)
  • Ihmiset yleisesti (10)
  • Erityiset joukot ihmisiä (6)
  • Erityiset yksilöt tai yksilötyypit (5)
  • Ilmiöt (esim. pimeys) (10)
  • Kosmisen geografian osasia (3)
  • Asian tila (1, puhdas sydän)

Walton huomioi että suuri määrä luoduista asioista ei ole ollenkaan materiaalista, vaan kuvaa asian funktiota eli asian tehtävää osana järjestystä. Hän tekee tästä johtopäätöksen, että verbi ei tarkoita tyhjästä luomista, vaan asioiden järjestämistä oikeaan järjestykseen. Järjestystä ja epäjärjestystä käsittelevässä blogissani totesin, että muinaiset ihmiset eivät olleet kovinkaan kiinnostuneita luomakunnan materiaalisista ominaisuuksista, vaan niiden funktiosta osana maailmankaikkeuden järjestystä. Tällöin Genesiksen luomiskertomus olisi Waltonin käyttämä koti tarina. Eli kertomus kuvaa miten maailmasta tuli koti, eikä anna yksityiskohtaista ja tieteellistä selontekoa miten se materiaalisesti syntyi.
Edellä esitetyn perusteella väitän, että baaraa -verbi tarkoittaa ennen kaikkea funktioiden asettamista asioille ja asioiden järjestämistä. Fyysinen luominen on verbin yhteydessä hyvinkin toissijaista.

Lähteet:

Koehler, L., et. al. 1994–2000. The Hebrew and Aramaic lexicon of the Old Testament (electronic ed.). E.J. Brill.

Walton, J.H., 2006. Ancient Near Eastern thought and the Old Testament: Introducing the conceptual world of the Hebrew Bible. Baker Academic.

Walton, J.H., 2015. The Lost World of Adam and Eve: Genesis 2-3 and the Human Origins DebateInterVarsity Press.

Walton, J.H., 2010. The lost world of Genesis one: Ancient cosmology and the origins debate. InterVarsity Press.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogi #23: Vanhan testamentin teema: Kuinka monta jumalaa Raamatussa on?

Blogi #1: Tämän blogin tarkoitus

Blogi #18: Kolmas päivä / Genesis 1:9-13 – Teologinen polemiikki Egyptiä ja Baalia vastaan