Blogi #14: Ensimmäinen päivä / Genesis 1:1-5 – Teologinen polemiikki Egyptin jumalia vastaan

Egyptin erilaisissa luomiskertomuksissa ilmenee Genesiksen alkujakeita muistuttava alkuasetelma. Aluksi on vain pimeys ja loputon alkumeri. Amun, tuulen jumala liitelee vesimassan yllä joissain luomiskertomuksissa. 

Kuva: Amun the state god of Thebes / Wikimedia commons 

Mainitsin aiemmassa kirjoituksessani, että suurimmassa osassa muinaisen Lähi-idän luomiskertomuksista luominen tapahtui muovaamalla tai rakentamalla, ei puheella. Lisäksi mainitsin päivän vaihtumisen merkittävyyden.

Näillä maininnoilla on erityisesti merkitystä kun tutustuu egyptiläisiin luomiskertomuksiin. Egyptin jumala Ptah tai Atum olivat muinaisessa Lähi-idässä omalaatuisia, sillä he erottivat asiat toisistaan puhumalla, tarkalleen nimeämällä asiat. Genesiksessä Amun ei liitele vetten päällä, vaan Jumalan Henki / tuuli liikkuu vetten päällä (heprean ruach voi tarkoittaa joko henkeä tai tuulta). Ptah tai Atum eivät myöskään ole paikalla nimeämässä asioita, vaan Jumala luo kuninkaallisella käskyllä. Kukaan ei nouse vastustamaan Jumalan sanoja, hänellä ei ole ketään kilpailijaa.

Samoin kuin Genesiksessä, Egyptissä valo luodaan ennen aurinkoa. Päivän ja yön vaihtuminen on kuitenkin merkittävä eroavaisuus. Egyptiläisten käsitysten mukaan jokainen päivä oli uusi luominen. Auringon jumala osoitti hallintansa ja luomakunnan järjestyksen ylläpitämisen antamalla valoa päivällä ja nousemalla joka aamu uudelleen. Yöllä auringon jumala laskeutui mereen taistelemaan kaaoskäärmeen Apepin / Apophiksen kanssa. Jokainen aamu julisti auringon jumalan voittoa ja uutta luomakunnan järjestyksen palauttamista. Tästä syystä auringon pimentäminen Exoduksessa oli sama kuin Jahve veisi Re:n saunan taakse. Re ei pystykään osoittamaan valtaansa, vaan Jahve oli tehnyt tämän voimattomaksi.

Kuva: Apep / Wikimedia commons

Samalla tavoin päivän vaihtuminen on potku Re:n nivusille. Päivät vaihtuvat ilman mitään taistelua. Jahvelle ei yksinkertaisesti ole tasavertaista vastustajaa. Hän erottelee valon ja pimeän toisistaan käskyllään, eikä epäjärjestys osoittaudu minkäänlaiseksi vastukseksi hänelle. Viikon luomisen rakenne julistaa tälläkin tavalla Jahven ylivertaisuutta muihin jumaliin nähden.


Lähteet:

Koehler, L., et. al. 1994–2000. The Hebrew and Aramaic lexicon of the Old Testament (electronic ed.). E.J. Brill. 

Miller, J.V. & Soden, J.M., 2012. In the Beginning... We Misunderstood: Interpreting Genesis 1 in Its Original Context. Kregel Publications.

Pritchard, J. B. (2016) Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament with Supplement. 3rd edition with supplement. James B. Pritchard (ed.). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogi #23: Vanhan testamentin teema: Kuinka monta jumalaa Raamatussa on?

Blogi #1: Tämän blogin tarkoitus

Blogi #18: Kolmas päivä / Genesis 1:9-13 – Teologinen polemiikki Egyptiä ja Baalia vastaan