Blogi #8: Luomisen teema: Lohikäärmeen tappaja ja jumalallinen soturi

"Sinä halkaisit voimallasi meren, musersit lohikäärmeiden päät vetten päällä! Sinä ruhjoit rikki Leviatanin päät ja annoit sen ruoaksi autiomaan asukkaille!"

The Destruction of Leviathan. Kuva: Gustave Doré 1865 / Wikimedia commons 

Meri oli hyvin yleinen epäjärjestyksen kuva muinaisessa Lähi-idässä. Käsi kädessä sen kanssa kulki merihirviö tai lohikäärme, joka runollisissa teksteissä asetettiin meren paralleeliksi, eli tarkoitti samaa asiaa eri sanoin. Nämä suuret hirviöt kuvastivat ihmisille voittamattomia vihollisia, ja uhmasivat jopa jumalien valtaa. Mesopotamiassa Marduk, Egyptissä Ra ja Ugaritissa Baal taistelivat suuria merihirviöitä vastaan palauttaakseen luomakunnan järjestyksen tai luodakseen järjestetyn kosmoksen. 

Koska Vanhan testamentin kulttuurillinen konteksti on muinainen Lähi-itä, myös Raamattu käyttää vastaavaa kuvastoa kommunikoidessaan Jahven ylivaltaa epäjärjestystä vastaan ja hänen voimaansa luoda ja järjestää maailmankaikkeus. Merestä nousevat hirviöt ovat lohikäärmeitä (hepr. tanniin) nimeltä Raahab ja Leviatan:

Ps. 89:9-13 Jahve Sebaot, kuka on voimassa sinun vertaisesi, Jahve? Uskollisuutesi ympäröi sinua. Sinä hallitset meren raivon. Kun sen aallot kohoavat, sinä tyynnytät ne. Sinä ruhjoit Rahabin kuoliaaksi. Väkevällä käsivarrellasi sinä löit vihollisesi hajalle. Sinun ovat taivaat, sinun on myös maa. Maanpiirin kaikkineen sinä olet perustanut. Sinä loit pohjoisen ja etelän. Taabor ja Hermon riemuitsevat sinun nimessäsi.

Ps. 74:13-17 Sinä halkaisit voimallasi meren, musersit lohikäärmeiden päät vetten päällä. Sinä ruhjoit rikki Leviatanin päät ja annoit sen ruoaksi autiomaan asukkaille. Sinä puhkaisit kuohumaan lähteen ja puron, sinä kuivasit väkevät virrat. Sinun on päivä ja sinun on yö, sinä valmistit valon ja auringon. Sinä määräsit kaikki maan rajat, kesän ja talven olet sinä tehnyt.

Job 26:12-13 Voimallaan hän taltutti meren, ymmärryksensä voimalla hän murskasi Rahabin. Hänen henkäyksestään taivas kirkastui. Hänen kätensä lävisti pakenevan käärmeen.

Edellä esitetyissä teksteissä epäjärjestyksen eli meren tai lohikäärmeen halkaiseminen ovat heprealaiselle runoudelle tyypillisiä paralleeleja toisilleen, eli puhuvat samasta asiasta eri sanoin. Luomiseen viittaava omistusta ja valmistamista kommunikoiva materiaali nivoutuu selvästi näiden kuvien kanssa yhteen. Ne kommunikoivat samaa kuin Genesiksen alkukertomuksen vesien halkaiseminen. Kyseessä on asioiden järjestämistä kuvaavaa kieltä.

Tämä epäjärjestyksen teema toistuu myös eskatologisissa eli viimeisiin aikoihin liittyvissä lupauksissa, joissa Jumala saattaa maailman jälleen järjestykseen. Jumala lupaa että lopulta kaikki järjestyy:

Jes. 27:1 Sinä päivänä Herra vaatii tilille Leviatanin, liukkaasti pakenevan käärmeen, Leviatanin, kiemurtelevan käärmeen. Hän lyö sitä terävällä, suurella ja vahvalla miekallaan. Hän tappaa meressä olevan lohikäärmeen.

Ilm. 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on paholainen ja Saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi.

Jahve on suuri soturi, jonka valtaa eivät suuretkaan hirviöt uhkaa. Hänen mahtiansa ja luomisvoimaansa kuvataan monen miehen unelmalla, eli sankarillisella lohikäärmeen tappamisella. Tässä on vielä pätkä Exoduksen Mooseksen laulusta, joka on Vanhan testamentin varhaisinta kerrostumaa. Huomaa miten Jahvea kuvataan Kaislameren ylityksen jälkeen:

Ex. 15:3-8 Jahve on sotasankari, hänen nimensä on Jahve. Faraon vaunut ja sotajoukot hän mereen syöksi, faraon parhaat vaunusoturit hukkuivat Kaislamereen. Syvyys peitti heidät, he vajosivat pohjaan kuin kivi. Sinun oikea kätesi, Jahve, on voimassaan majesteettinen. Sinun oikea kätesi, Jahve, murskaa vihollisen. Valtasuuruudessasi sinä kukistat vastustajasi. Sinä päästät palavan vihasi valloilleen, ja se syö heidät kuin oljet. Kun sinä puhalsit vihassasi vedet kasaantuivat, virrat seisoivat kuin muuri, syvyydet jähmettyivät meren sydämessä.

 

Lähteet:

Parker, S., 1997. Ugaritic narrative poetry. Scholars Press.

Pritchard, J. B. 2016. Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament with Supplement. 3rd edition with supplement. James B. Pritchard (ed.). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Stanhope, B., 2020. (Mis)interpreting Genesis: How the Creation Museum Misunderstands the Ancient Near Eastern Context of the Bible. Louisville, KY: Scarab Press.

Uehlinger C., 1999. Leviathan. Dictionary of Deities and Demons in the Bible. Toim. Van der Toorn, Karel, Bob Becking & Pieter Willem Van Der Horst. Wm. B. Eerdmans Publishing

Walton, J.H., 2006. Ancient Near Eastern thought and the Old Testament: Introducing the conceptual world of the Hebrew Bible. Baker Academic.

Walton, J.H., 2010. The lost world of Genesis one: Ancient cosmology and the origins debate. InterVarsity Press.

Michael Heiser - Genesis and the Ancient Near East

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Blogi #23: Vanhan testamentin teema: Kuinka monta jumalaa Raamatussa on?

Blogi #1: Tämän blogin tarkoitus

Blogi #18: Kolmas päivä / Genesis 1:9-13 – Teologinen polemiikki Egyptiä ja Baalia vastaan