Blogi #25: Kuudespäivä / Gen. 1:28–31 – Hallintamandaatti ja johtolankoja eläinten kuolemaan ennen lankeemusta
Creation museumin kyltti dinosaurusten ruokavaliosta. https://creationmuseum.org/ |
Gen. 1:26–31 Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.” Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset, lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Teidän vallassanne ovat meren kalat, taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet.” Jumala sanoi: ”Katso, minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit kaikkialla maan päällä ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä. Olkoot ne teille ravinnoksi. Kaikille villieläimille, taivaan linnuille ja maassa liikkuville pikkueläimille, joissa on elävä sielu, minä annan ravinnoksi kaikenlaiset vihreät kasvit.” Näin myös tapahtui. Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä oli tehnyt, ja näki, että se oli erittäin hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, kuudes päivä oli mennyt.
Edellämainitut Raamatunjakeet tunnetaan hallintamandaattina (Dominion mandate). Niissä Jumala antaa koko luomakunnan ihmisen hallintavallan alle. Ihminen siis hallitsee luomakuntaa Jumalan kanssahallitsijana, toisessa luvussa saamme tietää, että Jumala asettaa ihmisen Eedeniin tarkoituksenaan levittää Eeden kaikkialle. Eeden ei ollut koko maapallo, vaan Eedenin ulkopuolellakin oli elämää.
Hallintamandaatti ohjaa lukijaa näkemään, ettei luonto ollut täysin harmiton ja vaaraton ihmiselle. Käskyt hallita ja ottaa valtaansa tulkitaan nykyään usein ekoteologisilla linsseillä, painottaen ihmisen vastuuta pitää huolta luomakunnasta. Jos kuitenkin haluamme ymmärtää kirjoittajien alkuperäisen ajatuksen, emme voi lukea moderneja käsityksiämme teksteihin ja tehdä teologiaa suomenkielisten käännösten kautta, vaan meidän on ymmärrettävä sanat niiden alkuperäisellä kielellä ja alkuperäisessä kulttuurikontekstissa.
- Alistamisen sotilaallinen valloitusterminologia ja asetettu hallintavalta eläinten yli vihjaa vahvasti kamppailuun vastustavaa tahoa vastaan. Erityisesti edellä esitetyt kolmetoista kertaa, joissa kavaash -verbi esiintyy puoltavat tätä. Jos eläimiä pidettiin tarpeeksi varustautuneina tuottamaan ihmisille vastusta, varmasti myös eläinten välillä voidaan olettaa vastaavaa taistelua.
- Jos ihmisten eläimiin kohdistuva väkivalta oli Jumalan alkuperäisen luomisen yksi piirre, on loogista olettaa, että myös eläinten välinen väkivalta on ollut osa alkuperäistä luomakuntaa.
- Seuraavaa pointtia ei voi painottaa tarpeeksi: Genesiksen kolmas luku kertoo selvästi lankeemuksen seuraukset. Eläinten kuolemaan ei edes ohimennen viitata, eikä lihansyöjien saalistamisesta mainita mitään. Mikäli tällaiset älyttömän suuret muutokset olisivat kirjoittajan mielessä, on erikoista, että kirjoittaja keskittyy orjantappuroihin ja rikkaruohoihin. Se ettei kirjoittaja mainitse mitään eläinten kuolemasta tai saalistamisen alkamisesta antaa painavan syyn olettaa, ettei kyseinen asia ollut kirjoittajalla ollenkaan mielessä.
Lähteet:
Koehler, L., et. al. 1994–2000. The Hebrew and Aramaic lexicon of the Old Testament (electronic ed.). E.J. Brill.
Kojonen, E., 2021. Luominen ja evoluutio: Miten usko ja tiede kohtaavat. Gaudeamus.
Stanhope, B., 2020. (Mis)interpreting Genesis: How the Creation Museum Misunderstands the Ancient Near Eastern Context of the Bible. Louisville, KY: Scarab Press.
Kommentit
Lähetä kommentti